Ons onderwijs
Het onderwijs op de Kennedyschool gaat uit van het ‘leerstofjaarklassensysteem’ en doen dit aan de hand van het Expliciete Directe Instructiemodel.
In het kort gezegd is onze visie dat ‘elk kind kan leren’. Hierbij hanteren we beknopt gesteld een aantal fundamentele pijlers:
· Gelijk (hoogwaardig) onderwijs voor ieder kind
· Focus op kennis(curriculum)
· Cognitieve leerpsychologie (Expliciete Directe Instructie): is de wijze waarop we onze kernvakken aanbieden. Deze vorm van instructie houdt rekening met werkgeheugen, lange termijn geheugen, procedurele en semantische kennis. Centraal staat de leerkracht als overbrenger van kennis.
· Bewezen effectief
Taal, lezen, schrijven en rekenen
Kansengelijkheid (en ongelijkheid) lijkt volgens onderzoek vooral samen te hangen met de beheersing van de basisvaardigheden en de aanwezige algemene kennis. Vanzelfsprekend vormen deze twee aspecten van het onderwijs dan ook onze belangrijkste pijlers. We besteden in ons onderwijs met name aandacht aan goede beheersing van taal, lezen, schrijven en rekenen.